KULDESJOKK!!!!!

Hola!

Da har to uker til flydd avgårde, og jeg er igjen tilbake til sivilisasjonen etter to uker i patagonia. Hatt en utrolig flott reise,
men man kan vel mildt sagt si at jeg ikke har vært i noe sommerparadis. -5 - 5 grader var gjennomsnittstemperatur og noen steder
var det opptill en meter med snø! Var derfor et lite kuldesjokk og komme ned dit fra buenos aires, og selvfølgelig klarte jeg å bli forkjølet allerede første dag :D

I løpet av 2 uker har jeg vært fire ulike steder i patagonia (helt i sør av Argentina og Chile). Først var jeg et sted som heter El Calafate som er mest kjent for å være "byen" nærmest den verdenskjente isbreen Porito Moreno. Utrolig imponerende og se, og ikke minst gøy når jeg meldte meg på en tur hvor man fikk gå en times tid oppe på isbreen! Ellers så skulle jeg gå en tur bak byen en formiddag, og plutselig fikk jeg selskap i form av tre løshunder. De gjorde meg ingenting bare fulgte etter meg så jeg bare fortsatte, men før jeg vet ordet av det kom det en til og en til, og til slutt hadde jeg seriøst 12 løshunder rundt meg!! En av de var seriøs en kjempe, og han bestemte seg for å hoppe opp på meg, slik a than hadde potetene på skuldrene mine, og da var vi seriøst like høye. Det var da jeg bestemte meg for at å traske i fjellet med 11 løshunder og en bjørn uten rabisvaksine ikke akkurat var noe sjakktrekk...Derfor snudde jeg i håp om at hundene ville forsvinne og gikk ned til sentrum for å kjøpe bussbilletten min til dagen etter. Men nei da hele flokken fulgte etter, og folk snudde seg og så rart på meg der jeg gikk midt i sentrum med 12 hunder på slep...En liten gutt stoppet opp og så helt skrekkslagen ut og spurte om jeg eide alle de hundene, da smilte jeg bare pent og sa nei og spurte om han ville ta over..Men nei da, vet ikke om jeg hadde en spesiell lukt eller hva. Men gjemte meg i hvert fall inne på bussterminalen sikkert en halvtime før jeg turte å snike meg ut av en annen inngang. Heldigvis hadde skjøterne gitt opp da!

Neste stopp var El chalten 3 timer unna, som faktisk ble midt favorittsted etter en helt fantastisk siste dag. Helt skyfritt så man kunne se langt innover i dalen og alle fjelltopper, utrolig!! En annen dag som ikke var fullt så fantastisk hiket jeg med 2 andre fra hostelet opp til en laguna. Første halvdelen gikk veldig bra, fint vær + at de fleste går den etappen så var ikke mye snø. Andre halvdel var derimot litt mindre på slutten hadde jeg snø opp til lårene visse steder, og helt siste etappe bestod nærmest av klatring fordi det var så bratt og så utrolig mye snø. Det var også lenge siden noen andre hadde gått der så vi måtte jo nærmest brøyte vei..Når vi derimot begynte å nærme oss toppen begynte det også å blåse noe helt sinnsykt! Av og til hadde jeg problmer med å stå på to bein. Og når jeg endelig klarte å karre meg opp til toppen blåste det enda verre, og jeg klarte helt ærlig ikke å åpne øynene mine fordi det blåste så hardt, føl snø over alt også...Til og med kameraet mitt kapitulerte på toppen der pga altfor mye snø..Nedfarten tok derimot ikke så veldig lang tid, og man kan mildt sagt si at det ble en LANG varm dusj når vi endelig kom tilbake til hostelet!

Etter et par dager i El Chalten ble det enda en natt i El Calfate før jeg dro videre til Chile og Puerto Natales. Det er veldig nærme en utrolig fin nasjonalpark, Torres del Paine. Siden jeg dro midt i lavsesongen var derimot veldig mye stengt både i Chile og Argentina, og derfor valgte jeg kun å dra på en organisert tur til nasjonalparken. Jeg skulle bli hentet opp utenfor hostelet mitt kl 8, og der stod jeg klar prikk 8 vel viten om at 8 ikke alltid betyr 8. Men da klokken ble kvart over 8 og så begynte å nærme seg halv 9 begynte jeg å bli litt rastløs, da kom derimot fyren som eide hostelet ut og spurte når jeg skulle bli hentet. 8 svarte jeg, og sa at jeg håpet de kom snart. Da smilte mannen lurt og sa at det fikk jeg i hvert fall vente en halvtime til for klokken var ikke bare halv 8...Selvfølgelig hadde jeg glemt å sjekke om det var en tidsforskjell mellom Argentina og Chile, noe som det også selvfølgelig var. Følte meg passe dum, men så ble jeg faktisk hentet nesten akkurat prikk 8, slik selskapet hadde sagt....Etter en noe trøblete morgen ble derimot dagen betraktelig bedre etter hvert. Er ikke super fan av sånn organiserte turer, men siden mye var stengt og jeg ikke hadde altfor mye tid fikk jeg nøye meg med det. Ble mye tid i vanen men rakk også å se de fleste av høydepunktet til Torres del Paine, og til og med solen bestemte seg for å dukke fram av og til. Utrolig vakkert, og har veldig lyst å reise tilbake for å hike litt mer rundt om i parken. Desverre var det en stor brann i parken i desember noe som har resulterte i store ødeleggelser, men fjellkjedene var heldigvis ikke ødelagte :)

Siste stopp på reisen var Ushuaia, The World`s End, verdens sørligste by. Igjen, ikke akkurat mye folk, men fant meg i hvert fall et koselig hostel hvor også de fleste backpackerne endte opp! Det er 3 ting som er must å gjøre i området; ta en båttur på Beagel Channel, besøke nasjonalparken og dra opp til to innsjøer som ligger i fjellkjeden bakom byen. Fikk selvfølgelig tid til alt, pluss en flott hestetur opp på et fjell med en av jentene fra hostelet. Besøket til innsjøene ble gjort i en 4x4 offroad style (utrolig morsomt, spesielt når man har en helt loco guide) etterfulgt av en fantastisk god asado (grillings). Med andre ord, hatt en utrolig flott tur, med enda flottere bilder (tror jeg må kjøpe meg enda et minnekort når jeg kommer til Peru...), kan virkelig annbefales!

Akkurat nå er det 4 timer til jeg må dra til flyplassen, hvor turen går videre til siste stopp på reisen, nemlig Peru! Er dog en smule stresset og irritert med tanke på at jeg HATER å pakke, spesielt når man har masse plass i bagen men kun kan ha med 20 kg...Så litt usikker på hvordan det her skal gå, og dette må jeg gjøre 3 ganger til før jeg kommer hjem :/ BLÆ!!! Vet i hvert fall at jeg kommer til å se ut som et pakkesel påflyplssen! Har også en liten anelse om at jeg kommer til å ha nærmest like mye vekt i håndbagasjen som i den bagen jeg sjekker inn...

Jaja, allerede i morgen tidlig reiser jeg videre fra Lima til Cusco. Begynner ikke å gå Incatrail før mandag morgen, men lyst til å se litt av byen + at det er over 4 000 m.o.h så trenger å venne meg litt til høyden før jeg begynner å gå. Selve Incatrailen går over 4 dager, hvor jeg da skal sove 3 netter ute i telt (og fått beskjed om at det kan bli ned mot -5 grader...), før jeg når Macchu Picchu. Gleder meg masse, men også litt spent, og håper jeg klarer å klimatisere meg til høyden fort!