Pura Vida!

Hola hola!

Her nytes livet til det fulle, med andre ord full pura vida stemning! :) I helgen gikk turen to timer sydover, til Manuel Antonio,
hvor jeg motte opp med Linn, Soun, Julia og en norsk jente som akkurat har kommet nedover, Anniken. Det var et herlig lite sted,
og det var utrolig deilig aa bare ligge og sole samt ut og spise og kose seg. Manuel Antonio er veldig kjent for sin nasjonalpark, som
vi bodde rett ved siden av, men for aa vaere aerlig saa likte jeg bedre stranden i "byen" samt det lille sentrumet der. I nasjonalparken
var det utrolig mye turister, samt amerikanere som lo som bare det ved synet av et par aper, spesielt naar de klarte aa sno med seg en potetgullspose, stakkars dyr...Desverrre var den fineste stranden stengt for besokende ogsaa, i og med at de drev paa med noe vedlikehold.
Men lordag kveld dro vi opp til en stor resturante med et svaert gammelt fly midt i, samt en helt syk utsikt! Senere til middag var vi et sted med et gammelt tog midt i mot oss samt live costarican music ;)

Julia og jeg reiste tilbake til Jaco naa i kveld, og i morgen begynner vi aa jobbe for ordentlig, saa det blir spennende! Var innom tre dager i forrige uke, men det var kun planlegging, eller om aa diskutere i lange og brede vidder om hva slags farge uniformene skal ha og hvem som skulle ta med hva til frokosten kalles planlegging framfor skolen saa jaa da var det det...I morgen kommer derimot barna! Men var fint og mote noen av laererne, som forovrig er utrolig unge, tror det er typ 3 stk. over 40..Motte ogsa en amerikaner som jobber deltid paa skolen som en typ radgiver og koordinator for engelsk laererne paa skolen, og som veldig gjerne onsket aa bruke oss 3 jentene aktivt pa skolen, saa hores ut som vi kan faa en del jobb aa gjore! Det er en veldig stor skole ogsaa, med barn fra 4 til 16, men tror nok det blir mest jobbing med de yngre barna, da det er der laererne ogsaa trenger mest hjelp! Glemte helt aa nevne hvor strenge de er her ogsaa, ikke bare med disipling men ogsa med kledsel! Den forste dagen, da vi trodde at vi skullle paa et uformelt forste mote, ble vi forst sendt rett hjem siden vi begge hadde paa oss skjorts, i 35 grader..Saa ja jeg maa ga i bukser paa skolen, og jeg kan love deg at naar det tar en halvtime aa gaa til skolen i 30 grader i bukser, saa er du god og varm naar du kommer fram! Men haaper i hvert fall det blir en del aa gjore :)

Haaper alle har det bra hjemme i kalde Norge :)

Skrevet av Malin P 17:13 Kommentarer (0)

Jaco!

Pura vida!!

Naa har jeg endelig kommet meg til Jaco(etter en meget lang busstur som involverte aa ta en buss i bekmorket kl 5 paa morgene i holjregnet, for jeg har tatt 3 busser som tilsammen har tatt nesten 10 timer...), saa ja litt sliten naa. Familien virker super hyggelig, de har 3 barn og familie i nerheten saa jeg tror nok det er fult kjor der meste av tiden ;) I morgen starter jeg aa jobbe pa skolen, saa det blir veldig spenneden! Hos familien bor det ogsa en amerikansk jente, som jeg har mott en gang for, hyggelig aa kjenne noen du skal jobbe med, men ellers tror jeg vi har ganske lite til felles desverre..Min kjare vertsmor i San Jose advarte meg mot henne, da hun bodde hos sosteren til vertsmoren min, grunnet en del marihuanene ++ men vi faar se! :D Vi har i hvert fall fatt hvert vart rom :)

Litt vemodig aa reise fra San Jose egentlig, hadde begynt aa venne meg til livet der naa, men det i hvert fall helt klart varmere her da! Min kjare vertsmor var veldig sot naar jeg skulle reise, og ba meg vaere veldig forsiktig, spesielt pa bussene saa jeg ikke ble ranet... ;) Trist aa reise fra Linn og Soun ogsa, men ser dem nok snart igjen ;) Vi var innom bade kino og jazz kafe for jeg reiste, og utrolig nok var ikke filmen dubbet! :O

I helgen, fra fredag til i dag, har jeg derimot hvert hverken i San Jose eller Jaco, men paa den karibiske kysten, helt mot grensen mot Panama. Der jeg bodde, Manzanillo, var det milldt sagt mindre enn jeg hadde trodd, men naturen tok igjen det det lille samfunnet manglet i storrelse! Den forste dagen var det knallfint vaer, og man kan nesten si at jeg var i paradiset!! Hvite strende palmetrar og klart blatt vann :D Pa lordag formiddag kom en svensk jente, Julia (som begynner aa jobbe her i Jaco sammen med meg neste uke), ned til meg. Bussen stoppet i et litt storre tettsted, Puerto Viejo, og jeg tenkte at jeg kunne gaa dit og mote henne, vel utvinde om hvor langt det var...Men jeg gikk langs stranden og det var jo helt nydelig, fikk se litt aper m.m. ;) Men saa syns jeg at jeg hadde gatt ganske lenge og fant plutselig ut at jeg ikke var halvveis eng gang, og ja det var varmt. Kom akkurat fram naar Julia kom fram, men da hadde jeg brukt 2 og en halv time, og senere fant jeg ut at det var tross alt 14km fra Manzanillo til Puerto Viejo...menmen ;)

Paa lordag laa vi mest pa stranden etter lunsj i Puerto Viejo, mens vi pa sondag dro litt nordover til Cahuita og nasjonalparken der. Selvfolgelig begynte det aa regne som bare det naar vi tok bussen, men heldigvis ga de seg etter at vi hadde rukket aa spise frokost...I regnskogen var vi saa heldige aa se aper, noen som lop rett forbi benet mitt faktisk, og som ble litt sure etter at vi hadde tatt litt for mange bilder av dem...men vi kom oss overlevende hjem, med et par flere myggstikk bare ;) Pa kvelden dro Julia tilbake til SJ, da hun hadde skole, og jeg skulle ta bussen tilbake til Manzanillo. Plutselig braastopper bussjaforen, og ja det er helt bekmorkt, ogsa viser det seg at en av strommastene har knukket, og bussen kan ikke fortsette for da hadde den kjort rett inn i stromledningen, saa da satt vi fint der, en halvtimes ca til fots fra Manzanillo i morket(alt av elekrisitet i manzanillo omraadet hadde forsvunnet..), og ingen hadde lommelykt og ja det fins slagen og andre hyggelige kryp i omraadet...Men heldigvis, etter en 20 min saa var vi heldige aa faa sitte paa med en kvinne paa bussen, bilene var nemlig lave nok til aa kjore under. Men da jeg kom til hotellet ble det mildt sagt en mork natt, glad det finnes telyst og lommelykt paa mobilen i hvert fall :D Sondag hadde jeg ogsaa en opplevelsesrik tur i regnskogen i narheten av manzanillo, med masse rare dyr, og ikke minst litt for mange store edderkopper som jeg er litt usikker paa om er giftige eller ikke, saa ja i starten tenkte jeg det var greit aa gaa alene, men jo lengre inn jeg kom og jo mer jeg merker hvor alene jeg var med disse dyrene, bestemte jeg etter hvert at det var dags for aa snu.. ;) Men det var en kul opplevelse, desverre ble det ingen dykking for det var det ikke sesong for, men haaper aa kunne gjore det et annet sted!! Men den karibiske kysten er absolutt aa annbefale, og haaper jeg rekker en tur til dit! :D

Haaper alle har det bra hjemme!! :)

Skrevet av Malin P 14:26 Kommentarer (1)

Mañana, mañana....

Hola!!

Vet det har blitt daerlig med blogg skriving, men skal proeve aa gjore det godt igjen naa :)

Naa har jeg allerede vaert i San Jose i litt over to uker (utrolig aa tenke paa), og trives veldig godt! Foerste natten ble tilbragt
paa et hostel i sentrum, og der moette jeg to svenske jenter, Linn og Soun, som viste seg skulle jobbe som frivllige ogsaa! De hadde derimot
kommet en dag tidligere enn meg, slik at de ble ogsaa hentet tidlig av sin vertsfamilie tidlig neste dag..Jeg skulle derimot faa et orienteringsmote neste dag, og i mailen jeg hadde faatt stod det at at min kontaktperson, Adrian, skulle mote meg pa hostelet i halv 11 tiden. Klokken ble baade halv 11, 11, 12, 13, og saa naermere 14, naar min vertsfamilien skulle hente meg..Men da klokken ble halv 3 hadde ingen kommet, og jeg ja, helt alene lurte litt paa hva kvelden skulle bringe...Hadde lite med telefonnr ogsa, men en snill resepsjonist hjalp meg og jeg fikk ringt til den vertsfamilien jeg egentlig skulle til, og sa ringt endelig min kontaktperson, som mente at han skulle moete meg dagen etter i stedet, siden han har fri paa sondager...Fikk derimot avtalt det slik at jeg fikk reise til vertsfamilien min den kvelden, ikke den jeg hadde fatt beskjed om at jeg skulle til for de var tydeligvis paa la playaen, men til den hvor de svenske jentene var! Og etter det har faktisk det meste (bank i bordet) gaatt supert!

Har naa gaatt to uker paa spanskkurs med de to svenske jentene, og blir bedre og bedre, langt i fra flytende men naa kan jeg i hvert fall forstaa mesteparten av det min kjaere tica mamma, Janet, babler i vei om :D Janet er en skilt svaert og svaert koselig 60 aaring, med tre voksne barn og en dross med barnebarn som stadig er innom :D Akkurat naa er det Linn, Soun, en norsk gutt og en amerikansk gutt, jeg og en jente fra Nicaragua som bor i huset, saa man har nok med folk aa vaere med i hvert fall! Er jo klart litt annen standar enn hjemme, men veldig hjemmekoselig! Jeg har selvfolgelig fatt "uthuset" som er et lite skjul i "bakgarden", hvor jeg er omringet av to bjeffende chihauhau(ikke rart man ikke sover saa mange timer her). I tillegg er det noen rotter og mus kravlende rundt omkring, samt en haug med kakkerlakker...Men ja etter hvert venner man seg, og er man troett saa faar man faktisk ogsaa sove!

Selve byen San Jose er ikke akkurat saa vakker og eksotisk som man kunne haapet paa, men den har jo en egen sjarm. :) Byen er heller ikke saerlig stor, men det er veldig sentralt i forhold til aa reise rundt om i landet(dere faar se bilder av byen senere, akkurat disse bildene er borte grunnet at mitt lille digital kamerea ble stjaalet...).

Det er ganske mye skandinavere her i landet ogsaa, og har mott et par som har jobbet som frivllige her et par maaneder. Blant annet en norsk jentene som var i Jaco slik jeg skal, og hun hadde absolutt ingenting aa gjore paa skolen, saa vi far se hvordan det gaar. Men derfor har jeg bestemt meg for "kun" aa vaere her i Costa Rica i tre maander for jeg setter snuten mot Buenos Aires, og er der i litt over 2 mander (lengre enn jeg hadde planglagt) for turen avsluttes med et ti dager langt opphold i Peru hvor jeg blant annet skal gaa Inca Trail, gleder meg masse!! :) Jeg har ogsaa inlagt aa faa jobbe to uker i en nasjonal park her nede i Costa Rica, og det gleder jeg meg masse til! For det tar jeg meg derimot litt fri og reiser litt rundt i landet naar jeg faar besok og Camilla og Camilla som kommer i slutten av februar/starten av mars.

De to siste helgene har de to svenske jentene og jeg reist litt ut av byen, fint aa se litt annet! Forste helgen reiste vi til Jaco, siden det er den naermeste stranden til San Jose, og ogsaa dit jeg skal senere. Ca. 2 timer med buss, men veldig turistaktig og amerikanernes eller gringoene som de blir kalt her nede, sitt favoritt sted. Var vel ikke akkurat min favoritt by, og ganske lite, men det var deilig og varmt og digg aa faa ligge paa stranden et par dager! :D

I helgen reiste vi 4 timer nordover til La Fortuna, hvor det er en meget kjent vulkan ved navn Arenal samt varme kilder man kan bade i :D Turen opp dit var derimot ikke like vellykket som man kunne ha haapet paa..Trang sitteplass foerte til at vi alle 3 la sekkene vaare i hattehyllen rett over oss, og et par timer senere, uten aa ha merket mye, var ALLE 3 sekkene BORTE!!! Og ja, vi hadde alle blitt ranet...Heldigvis var passet hjemme, sammen med det meste av tingene mine (siden jeg kun hadde pakket for en helg), men Visa kortet mitt ble stjaalet sammen med det lille digital kameraet mitt..Saa ja, en veldig bra helg ble det ikke akkurat. Det verste var nesten at flere av de som satt bak oss syns tyven saa mistenksom ut, spesielt siden han forlot bussen bak med 3 sekker..En franskmann fortalte det til oss, og han ble i tillegg frastjaalet mobilen sin av samme mann..Men vi ble tatt godt i mot av politiet i Fortuna, og fikk kjore i politibil til politistasjonen :) Etter at vi hadde meldt vaare ting stjaalet hadde vi bestemt oss for aa ha en fin helg, og dra paa en tur til vulkanen samt de varme kildene, men da maatte vi bare kjoepe en bikini foerst, og ja det var mildt sagt lettere sagt enn gjort! Costa Rica er mildt sagt ikke det landet man reiser til for aa shoppe, heller ikke her i hovedstaden..Det krydde av 90 talls bikinier med hoye skjaeringer ++ men fant til slutt det minst stygge, slik at vi i hvert fall fikk nytt de varme kildene..Hele opplegget var litt for turistaktig for min del, spesielt de varme kildene var som en badepark, ikke akkurat ute i regnskogen slik jeg kanskje hadde haapet..Men det var en fin tur i regnskogen fram til vulkanen (eller saa langt fram vi fikk gaa, som ikke var saa veldig langt) og motte igjen en norsk jentene paa turen, for ja det er ganske mye skandinavere og europeere her.

I forrige uke reiste vi en dag for skolen til en kaffeplantasjoe ogsaa, laa like ved en lite by som heter Heredia, veldig koselig! Har begynt aa smake litt kaffe her nede, saa hvem vet, kanskje jeg er en kaffe drikker naar jeg kommer hjem?

Har med andre fatt oppleve litt av vaert her, og maa heller ikke glemme maten her som stort sett bestaar av ris og bonner, men med unntakt av helgens hendelse trives jeg veldig godt!! Gleder meg masse til helgen for da tenker jeg aa reise til den karibiske kysten og forhaapentligvis faar jeg dykket litt samt sett litt delfiner for jeg begynner aa jobbe i Jaco neste onsdag! Haaper alle har det bra hjemme i kalde Norge, her er man i hvert fall litt solbrent og nyter varmen :D

Hasta Luego!

P.S. Vet det er litt daerlig med bilder her, men sitter paa en internettcafe med svaert daerlig internetttilgang saa bare det aa sende en mail er en proevelse for min litt daerlige taalmodighet! Men dere skal faa se litt av Costa Rica etter hvert ogsaa! :)

Skrevet av Malin P 12:59 Kommentarer (2)

Pakket og klar, nesten..

Nå er det 5 korte dager igjen til jeg reiser, og nå begynner det å gå opp for meg at jeg faktisk skal reise snart! Så nå gjenstår det bare å pakke (noe som ikke akkurat er min favororitt hobby, i hvert fall ikke når jeg skal pakke for 6 måneder...), så bærer det av gårde! Har gledet meg lenge, så det er deilig å endelig å få reise..Men kan ikke nekte for at jeg har litt sommerfugler I magen også, men hadde vel vært rart om jeg ikke hadde vært litt nervøs for å reise alene til andre siden av jorden til et sted hvor jeg ikke kjenner en sjel eller kan språket..

For de av dere som ikke helt vet hva jeg egentlig skal, så skal jeg på en nesten 6 måneders lang reise til Latin-Amerika hvor jeg først og fremst skal jobbe som frivillig. Første stop er Costa Rica og hovedstaden San Jose. Her skal jeg først på et tre ukers INTENSIVT spanskkurs, før kursen går til kystbyen Jacó hvor jeg skal jobbe på en skole. Her skal jeg bo hos en vertsfamilie med tre barn, en gutt på 9 og to jenter på 7 og 4. Blir spennende!

Etter nærmere 4 måneder I Costa Rica reiser jeg sydover til Buenos Aires og Argentina hvor jeg også skal jobbe som frivillig, akkurat hva slags arbeid jeg skal gjøre her er enda litt usikkert, men håper å få jobbe med barn her også!

Blir en lang og spennende reise, og skal gjøre mitt beste på å oppdatere dere litt på hvordan det går, og ikke minst med bilder!

Kos dere hjemme i kalde Norge!
Malin

Skrevet av Malin P 14:10 Arkivert i Norge Kommentarer (2)